turkey ıstanbul part 5
 
(...)
JİYANEM KÜRDİSTAN
شنبه 6 آبان 1391برچسب:, :: 18:41 ::  نويسنده : alejandro calvo       

 

Olumsuz soru=سئوال منفی

Kan ve idrar tahlili=آزمایش خون وادرار

yerinde=به جا

Yer/mahal=جا/محل

Uyuma yeri=جای خواب

Yerine getirmek/Eda etmek=به جا آوردن

Bir yere varmak/Bir yere ulaŞmak=به جایی رسیدن

Onun yeridir=جای آنست

iğne salmağa yer yok=جا برای سوزن انداختن نیست

Yine de Şükr etmeli=باز هم جای شکرش باقی است

Yer tutan=جا گیر

Yer tutan şeyler=اشیای جا گیر

Ben yorgunum=من خسته ام

Siz yorgunsunuz=شما خسته هستید

Biz bugün evde değiliz=ما امروز در خانه نیستیم

sen benim dostumsun düşmanım değilsin=

تو دوست منی دشمن من نیستی

o çok çalışıyor tembel değil=او خیلی کار میکند تنبل نیست

Sen bana yardım edebilen tek insansın=

تو تنها انسانی(شخصی )هستی که میتواند به من کمک کند


  bunlara nazaran =
درمقایسه با اینها
  şuna nazaran= 
درمقایسه بااین
  şunlara nazaran = 
درمقایسه با اینها
  ona nazaran = 
درمقایسه با آن
  onlara nazaran =
 درمقایسه با آنها

Düne nazaran bugün hava daha güzel=

درمقایسه با دیروز امروز هوابهتره

şimdiye kadar=تا حالا

Ankara'ya kadar=تا آنکارا

Gelecek pazar=یکشنبه آینده

Gelecek pazara kadar bekleyelim=تا یکشنبه آینده منتظر بمانیم 

Çarşıya kadar gidiyorum=تا بازار میروم

bankaya doğru=به سوی بانک

Ondan sonra=بعد آز آن
Haziran ayından sonra emekli olacağım=
بعدازماه حزبران بازنشسته خواهم شد
ماه حزیران(مصادف با ماه جولای میلادی

Senetleri kaydetmek=ثبت کردن اسناد

Sevap=ثواب

Sevapçılık=ثوابکاری

Sabit/kalıcı/sürekli/devamlı=ثابت

Sabit hesap=حساب ثابت

Sabit renk/Kalıcı renk=رنگ ثابت

Sabit fikirli=ثابت رای/ثابت فکر

Sabit kadem/sebatlı=ثابت قدم

isbatlamak/kalıcı etmek=ثابت ساختن /اثبات کردن

Sabit olmak=ثابت شدن

Sabit etmek/saptamak=ثابت کردن

Saniye=ثانیه

sarımsak=سیر

Zengin/sevetli/Mallı/Varlıklı=ثروتمند/غنی /متمول

ağırlık merkezi=مرکزثقل

Bu da bitti=اینهم تمام شد

kemik erimesi=پوکی استخوان

ev =خانه
evde=
درخانه
evden=
ازخانه
  
oda =
اتاق
odada=
دراتاق
odadan =
ازاتاق

odadayım =دراتاقم
Ali bey, evdeymiş.=
علی آقا درخانه بود


evde =
در خانه
evlerde =
در خانه ها
köprüde =
روی پل
köprülerde =
روی پل ها
odada =
در اتاق
odalarda =
در اتاقها

Ali ile arkadaşı , odaya girdi=علی ودوستش وارد اتاق شدند

Mustafa ile Selim partiye gitti=مصطفی وسلیم به پارتی رفتن

Benimle Mehmet geldi=مهمت بامن آمد 

Ali arkadaşıyla , odaya girdi=علی بادوستش وارد اتاق شد

Mustafa, Selim 'le partiye gitti=مصطفی باسلیم به پارتی رفت

Toplantıya sekreterimle katıldım=

درجلسه به همراه منشی امشرکت کردم 

sabır=صبر

sabırsız=بی صبر

ses=صدا

sessiz=بیصدا

şeker=شکر

şekersiz=بی شکر

ehliyet=گواهینامه

ehliyetsiz=بدون گواهینامه

Bir çay, şekersiz olsun, lütfen=یه چای لطفا بی شکر باشه

Sonsuz bir yolculuk gibiydi=مثل یک سفر بی پایان بود

Sensiz gidiyorum=بدون تو میروم

Değersiz bir saat aldım=یه ساعت بی ارزش خریدم

Londralı =اهل لندن
  Londralılar=
اهالی لندن

İstanbullu =استانبولی
  İstanbullular=
اهالی استانبول

İngiltereliyim=انگلیسی هستم


Tavsiye etmek=توصیه کردن

komplo/entrika=توطئه

Komplo hazırlamak/Entrika yapmak=توطئه کردن

Suikast=سو قصد

Bekleme/beklenti=توقع

Ummak=توقع داشتن

durma/duraklama=توقف

Tevekkül=توکل

Tevekkül etmek=توکل کردن

üretim/üretme/icat=تولید

üreten/üretici/icat eden=تولید کننده

üretmek/icat etmek=تولید کردن

üretim işleri/üretim işlemleri=امور تولیدی

üretim araçları=وسایل تولیدی

üretim kaynakları=منابع تولید

üretim olanakları/üretim imkanları=امکانات تولیدی

üretim yeri/üretim mahalli=محل تولید

üretim merkezleri=مرکز تولید

üretim ilişkileri=مناسبات تولیدی

üretim güçleri=نیروهای تولیدی

Tünel=تونل

Tevehhüm/sanma/sanı=توهم

Dip/son/bitim/kütük=ته

Başı ve dibi/ilki ve sonu=سر وته

sokağın sonuna varmak=به ته کوچه رسیدن

Her şeyin sonu vardır ilmin hiç bir zaman sonu yoktur.

همه چیز ته(پایان دارد)علم هیچ وقت پایان ندارد

çek kütüğü=ته چک

Dipli /dibi olan=ته دار

Bu kuyunun dibi pek derindir=ته این چا خیلی عمیق است

şu havuzun dibi gözüküyor=ته این حوض دیده میشود

Tehdit/korkutma/yıldırma=تهدید

Korkutucu/korku verici=تهدید آمیز

Korkutmak/yıldırmak=تهدید کردن

okluk=تیر دان

Tiroit=تیروئید

Direk=تیرک

Misket/bilye=تیله

Ustura=تیغ

Ufak han=تیمچه

keser=تیشه

Tip=تیپ

Fransız tipi=تیپ فرانسوی

iranlı tipi=تیپ ایرانی

Onun tipi bizim tipe uymuyor=تیپ او به تیپپ ما نمیسازد


Teleks=تلکس

Telepati=تله پاتی

Damga pulu=تمبر اداری

koleksiyon pulu=تمبر کلکسیون

demri hindi=تمبر هندی

hatıra pulu=تمبر یادگاری

Telefon modern uygarlığın nimetlerindendir=

تلفن از نعمات تمدن مدرن است

bütün yeni aygıtlar kendi yerinde büyük bir nimet sayılırlar=

همه

مصنوعات جدید درجای خود نعمت بزرگی محسوب میشوند

Fiske=تلنگر

Sarsılma/sendeleme=تلوتلو

Domates=گوجه فرنگی

Temas=تماس

Seyirci/izleyici=تماشاچی/تماشاگر/بیننده


karar vermek=تصمیم گرفتن

Tasavvur/hayal etme=تصور

Tasavvuf=تصوف

Tasvip/onama/onaylama=تصویب

Tasvip etmek/onamak/onaylamak=تصویب کردن

onaylanmak=تصویب شدن

iki kat olmak=دوبرابر شدن

onay belgesi=تصویب نامه

Karşıt/zıt=تضاد

Tarife=تعرفه

tearuz/aykırılık=تعارض

Taarruz etme/el uzatma=تعرض/دست درازی

Taarruz etmek/el uzatmak=تعرض کردن دست دراز کردن

Azap vermek/işkence etmek=عذاب دادن

/ایشکنجه اتمک /شکنجه کردن

Takip etmek=تعقیب کردن

Tabir=تعبیر

hayran edici/şaşırtıcı=حایران ادیجی/تعجب آور

şaşma/şaşırma/ hayret/şaşkınlık=تعجب

Hayran kalmak/şaşmak=تعجب کردن

Hayret verici=تعجب انگیز

tecavüz etmek=تجاوز کردن

Taassup/bağnazlık=تعصب

 Taassuplu olmak/Taassup göstermek=تعصب داشتن


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
درباره وبلاگ

FOLLOW ME ON İNSTAGRAM : im_amiral
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان (...) و آدرس rap3nter.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 52
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 52
بازدید ماه : 272
بازدید کل : 18995
تعداد مطالب : 520
تعداد نظرات : 90
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->