جشنواره‌ی ساعتهای آفتابی
 
(...)
JİYANEM KÜRDİSTAN
پنج شنبه 11 آبان 1391برچسب:, :: 19:0 ::  نويسنده : alejandro calvo       

 ساعتهای آفتابی برای قرن ها نمونه بی نظیری از نفوذ ابزارهای نجومی در فرهنگ و زندگی روزمره به شمار می رفتند اما در دوره جدید فرهنگ استفاده از آنها در کشور ما با وجود سابقه طولانی که دارد به فراموشی سپرده شد .

 این در حالیست که در بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا یا فرانسه ، هزاران ساعت آفتابی جدید طراحی و ساخته شده و به عنوان نمادی از علم و هنر و هرهنگ جاذبه ای ویژه بای این کشورها به وجود آورده است. 
شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران برنامه سالانه جدیدی را به پیشنهاد بابک امین تفرشی در تقویم سالانه خود جای داده است که از سال جاری آغاز خواهد شد.جشنواره‌ی ساعتهای آفتابی
 جشنواره ملی ساعتهای آفتابی با هدف آشنایی عمومی مردم با ساعتهای آفتابی و همینطور احیای فرهنگ استفاده از این ابزارهای علمی و شناخت و بازیابی ساعتهای آفتابی فراموش شده در شهرهای مختلف ، در روز 31 خرداد ماه و مصادف با انقلاب تابستانی برگزار خواهد شد.
 به همین منظور کمیته ای علمی زیر نظر مهندس باقری ، از گروه علم بنیاد دایره المعارف اسلامی تشکیل شده است تا برنامه های این روز هرچه بهتر تدارک دیده شود. دبیر این جشنواره محسن ایرجی از اعضا هیات دبیران شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران خواهد بود. 
جشنواره‌ی ساعتهای آفتابی با هدف احیای سنت ساخت و استفاده از ساعت‌های آفتابی در نقش وسیله‌ای علمی که ترکیبی از هنر، علم و فرهنگ است و ریشه چند هزار ساله در تاریخ تمدن‌های گوناگون بشر دارد و در ایران و به ویژه در دوره‌ی تمدن اسلامی به اوج شکوفایی رسیده است، برگزار می‌شود. انجمن نجوم ايران از سال گذشته اقدام به برگزاری جشنواره‌ی ساعت‌های آفتابی در روز ۳۱ خرداد ماه یا انقلاب تابستانی، نموده است. این جشنواره در تلاش است تا با ایجاد علاقه باعث افزایش ساخت ساعت‌های آفتابی در کشور و همچنین یادآوری شکوه علمی تمدن ایرانی شود و از سوی دیگر باعث گردد تا جستجویی ملی برای شناخت و یافتن ساعت‌های آفتابی فراموش شده ای که روزگاری بر دیوار مساجد یا بازارها یا منازل قدیمی نصب بوده، اتفاق بیفتد.
به همین منظور این جشنواره، جوایزی را برای افراد یا گروههایی که اقدام به ساخت ساعت، یا نصب آن در مراکز عمومی و همچنین معرفی ساعت‌های فراموش شده کنند، در نظر گرفته است. با توجه به این اهداف از همه‌ی گروه‌ها دعوت شده است تا ضمن سامان‌دهی برنامه‌هایی برای بزرگداشت این روز به عنوان یک نماد گزارش‌هایی از برگزاری این مراسم را پیش و بعد از آن برای شاخه آماتوری انجمن ارسال نمایند تا امکان اطلاع رسانی عمومی این برنامه فراهم آید.

علاقه‌مندان می توانند علاوه بر ارسال برنامه‌های خود تصاویر و پوسترهایی از ساعت‌های آفتابی ساخته شده را نیز به انجمن نجوم ایران ارسال کنند تا ضمن شرکت در مسابقه‌ی این جشنواره از این اطلاعات برای تکمیل داده‌های مربوط به ساعت‌های آفتابی در ایران استفاده گردد.
قابل ذکر است در تهران نیز دبیرخانه‌ی جشنواره برنامه ویژه‌ای را در این روز برگزار خواهد کرد که جزییات این برنامه و دیگر برنامه‌هایی که در سراسر ایران برگزار می‌شود به زودی اعلام خواهد شد.

علاقه‌مندان برای ارسال اطلاعات خود و همچنین هر گونه پرسشی می‌توانند به نشانی الکترونیکی info@asiac.irinfo@asiac.ir info@asiac.ir نامه بفرستند یا با دفتر انجمن نجوم ایران (۸۸۹۸۹۵۵۰ - ۰۲۱) تماس بگیرند.

منبع:ستاره پارسی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
درباره وبلاگ

FOLLOW ME ON İNSTAGRAM : im_amiral
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان (...) و آدرس rap3nter.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 224
بازدید کل : 18947
تعداد مطالب : 520
تعداد نظرات : 90
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->